DEMO DEMO KAWE KAWE




Salam,

Hari ini tanggal 1 Ogos 2009 kita (tidak) dikejutkan dengan berita penangkapan lebih daripada 400 orang dalam perhimpunan anti ISA di ibu kota. Ramai yang menyokong demonstrasi ini. Inilah ruang untuk rakyat menyatakan kemarahan dan menyampaikan mesej kepada kerajaan yang sudah berkurun berhenti setakat gear 1 (atau gear reverse?) apabila bercakap tentang usaha2 untuk mengkaji akta draconian (atau akta zombi kampung pisang?!) ini. PM tercinta mengatakan berilah pandangan, cadangan namun bagi penyokong anti ISA, usaha memberi cadangan ini samalah seperti menunggu ayam jantan bertelur (kerja Aziz Satar dalam Seniman Bujang Lapok).

Tidak sedikit pula yang menolak demostrasi jalanan ini (dengan merancang satu lagi demonstrasi jalanan?) dan berikrar mempertahankan undang2 keramat ini yang telah sekian lama berjasa dalam menjamin keamanan dan kesejahteraan negara. Akta inilah yang telah berjaya menyahtinjahkan golongan2 subversif dan pelampau yang mengancam keselamatan negara. Contoh2 pengganas ini adalah seperti Nik Adli (ketua kumpulan Mujahidin Malaysia atau apa nama ya kumpulan dia, apa nama dah lupa la) dan ahli2 politik (yang asyik membangkang saja) yang telah dilalangkan ke Kamunting dalam operasi lalang serta ramai lagi yang sewaktu dengannya semasa era kegemilangan reformasi akhir tahun 90an.

Kita perlu lihat dari 2 aspek bila bercakap mengenai demo ini, barulah berjurus. Emosi tak diperlukan di sini, hanya pemikiran yang berakal dan berwaras sahaja. Pertamanya, kedudukan ISA itu sekarang dan keduanya kewajaran/ketidakwajaran demo itu.

Semua orang maklum ISA adalah undang2 yang dibentuk zaman Tun Razak menjadi TPM lagi (1960). Ketika itu fokus penggubalannya adalah untuk mengekang kemaraan komunis (subversif) dan juga puak2 pelampau (terrorist). Seperti dalam konsep usul fiqh al-aslulibaahah, makna mudahnya asal sesuatu benda tu harus. Sama macam ISA, asal penggubalan memang murni dan mendesak (urgent) dan disokong semua pihak.

Tapi sekarang adalah zaman PM Najib Tuan Razak. Jika di AG's chambers ada Law Reform Unit maknanya undang2 ultra-veteran seperti ISA ni perlu dan berpatutan sekali direformkan jika tidak dihazaf terus dari muka bumi Malaysia ini. Kayu ukur di sini mudah sahaja, adakah ISA masih relevan, adakah tujuan asal mengekang subversif dah beralih allignmentnya kepada mengekang dissent terhadap establishment, adakah track rekodnya selama ini melambangkan tujuan asal penubuhannya atau tidak?

Benar, ada yang ditangkap dan dikamuntingkan mungkin benar2 pengganas, benar2 pelampau dan benar2 akan merosakkan kedamaian rakyat semua. Tapi, kata pemutus status kepengganasan seseorang itu terletak di tangan perisik2 polis dan menteri dalam negeri. Isunya di sini, ruang2 untuk penyalahgunaan akta ini sangat luas sekali. Ini belum dikira isu penahanan tanpa bicara dan ketiadaan hak untuk membela diri. Undang2 yang berbentuk pre-emptive sebegini, tidak memberi ruang untuk discrutinize dan dan dicabar bukti2 yang ada agar benar2 kukuh untuk memenjarakan seorang manusia (ya, mereka yang ditahan di bawah ISA manusia juga) selama 2 tahun atau lebih.

Peluang sebegini hanya wujud dalam sistem kemahkamahan yang biasa yang melimpahruahkan akses kepada hak2 asasi manusia kepada semua pihak; pengadu, pendakwa dan yang dituduh. Maknanya, bila seseorang itu dihumban ke kem motivasi Sungai Buloh atau pusat isterirehat Kajang; mereka telah melalui proses penyulingan perundangan yang menghasilkan buah sabitan yang jitu dan tak syak lagi.

Keduanya, wajar ke tak wajar berdemo ini. Jika kita belajar konsep momentum, semakin lama ditekan maka kuatlah reaksi yang akan diberikan. Begitulah saya ibaratkan terhadap demo ini. Mungkin rakyat sudah muak untuk berdiskusi, berforum, berbicang secara akademia tentang ISA ini. Mungkin mesej kebencian rakyat terhadap ISA ini tidak didengar selama ini. Saya percaya kita perlu adil di sini. Jika kita tidak setuju dengan method berdemo ini kerana memang apabila ramai2 itu mungkin ada yang hilang kawalan (termasuklah pihak polis); tak perlulah kita ridicule mereka yang hadir itu dengan kata2 nista seperti mereka telah membangkitkan kemarahan peniaga, merugikan penganjur PC Fair, mengakibatkan trafik jam yang melampau dsb. Tak baik mengata, memaki hamun atau memfitnah orang bukan? (seperti kununnya selalu dibuat pembangkang)

Mengikut perlembagaan, rakyat ada hak untuk berhimpun secara aman. Masalah di Malaysia ini wujud undang2 berbentuk pencegahan yang senang untuk disalahgunakan dek kerana tafsirannya yang kabur. Contohnya adalah Akta Hasutan, Akta Penerbitan dan Akta kegemaran pelajar universiti iaitu AUKU. Begitu juga Akta Polis yang telah menghadkan hak untuk berhimpun ini ke mata pena atau stamp pad OCPD. JIka OCPD kata boleh bagi permit maka halallah perhimpunan itu dan begitulah sebaliknya. Saya pernah bertanya di mahkamah saksi seorang OCPD apa yang beliau faham maksud illegal assembly? Bila menjawab dengan konfiden sekali; perhimpunan lebih 3 orang dan tiada permit. Wah begitu simplistik sekali jawapan itu.

Jadi, pada saya demo itu adalah wajar. Jika pihak pro ISA hendak berdemo juga, maka itupun wajar pada saya (i'm being consistent here). Mungkin aspek tempat (stadium lebih baik) dan juga masa boleh ditambahbaikkan agar lebih sesuai dan hasilnya kedua2 pihak boleh menghantar memorandum masing2 kepada YDPA dan pihak polis tanpa perlu susah hati boleh menjadi pengiring kepada perhimpunan aman ini. Sebagai penutupnya saya ada pandangan saya dan anda juga ada pandangan anda, we can agree to disagree here. Pendek kata, demo demo kawe kawe. Wassalam.


Comments

  1. salam imam

    PM dah bagi green light utk buat demo di stadium lepas ni. bertempik la sampai subuh pun. he he he hang agak2 apa OCPD nak kata bila satu permit diminta utk buat demo di stadium shah alam minggu depan? kena bagi la kot no?

    ReplyDelete
  2. Saudaraku ahlilkitab,

    Saya berpandangan cadangan murni PM tidak akan disambut baik kerana mereka yang berdemo bukan hendak bertempik tapi bersuara menzahirkan kezaliman, mungkin puak2 lain kot yang nak bertempik itu..OCPD? kita tengok dulu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MITIGASI KES SEKSYEN 39A(2) AKTA DADAH BERBAHAYA

ADA APA DENGAN REPRESENTASI

HUJAHAN RAYUAN SEKSYEN 39A(1) AKTA DADAH BERBAHAYA