KONSISTENSI v DOUBLE STANDARD




Salam,

Untuk menjadi seorang yang konsisten bukanlah sesuatu yang mudah. Apatah lagi konsisten dalam melakukan sesuatu yang bagus dan disukai ramai secara berterusan. Seorang penyerang yang konsisten perlulah menjaringkan gol dalam ratio yang baik seperti 1 gol dalam 2 perlawanan misalnya. Begitu juga penjaga gol yang konsisten adalah yang mempunyai rekod clean sheet yang agak banyak dalam semusim.

Konsistensi yang mudah dalam aspek perlanggaran undang-undang dan kekurangan pengajaran. Seperti konsisten lambat ke mahkamah, konsisten melewatkan sembahyang, konsisten berhutang dan juga konsisten memotong Q di jalan raya. Sifat konsisten sebegini senang dijumpai dan ramai yang berbakat dalam aspek ini tanpa perlu digilap.

Paling sukar adalah untuk menjadi konsisten dalam membuat keputusan berlandaskan keadilan dan kebenaran. Jika kita mengatakan hitam pada satu ketika dan putih pula pada ketika yang lain pada perkara yang bersifat sama; kita sudah mengamalkan double standard. Contoh paling mudah adalah ahli politik yang mengatakan ISA itu halal pada satu hari dan mengubahnya menjadi makruh hanya kerana PM telah tiba-tiba menjadi super cool ingin memansuhkannya. Ini dinamakan double standard pada diri sendiri dan pihak lawan yang tidak sependapat.

Kejadian 3 pegawai SPRM yang direlokasikan atau dipetisejukkan ke bahagian pentadbiran kerana sedang disiasat atas tuduhan menyamun pengurup wang boleh dijadikan kes untuk dikaji. Tindakan merehatkan mereka ke bahagian pentadbiran atas alasan tidak mahu mereka terbabit dalam sebarang penyiasatan sekali imbas nampak seperti mulia sungguh niatnya. Namun, adakah tindakan ini konsisten dengan tindakan terhadap orang kebanyakan yang juga dituduh dengan pertuduhan samun?

Adakah orang biasa akan diberi pelepasan sementara sebegitu rupa? Bukankah mereka akan direman semaksimum mungkin dan jika boleh roadshow ke balai-balai akan dibuat bagi menjustifikasi penahanan lebih 14 hari? Tidakkah biasanya kes-kes begini akan segera dituduh apatah lagi yang jelas mempuyai bukti kukuh seperti eye witness, cctv, tangkapan red-handed dan sebagainya? Adakah orang kebanyakan akan dirahsiakan nama mereka sepanjang siasatan untuk mengelakkan mereka dimalukan kerana menjaga nama jabatan?

Jawapan kepada semua persoalan di atas adalah a resounding NO. Jadi, di manakah konsistensi yang dicanangkan wujud dan dilaksanakan dalam kes begini? Perkara yang sama juga seringkali berlaku jika melibatkan VVIP, ahli politik, selebrititi dan sebagainya. Kelihatan layanan yang tidak sama rata diberikan berbanding kepada orang yang tidak punya apa-apa. Inilah yang dinamakan double standard. Mengapa perlu golongan ini dilebihkan walhal mereka menghadapi situasi yang sama dengan ramai OKT di mahkamah saban hari.

On the other side of the coin, konsistensi juga perlu wujud pada persepsi dan pandangan ahli masyarakat bahawa mereka ini bukan lagi penjenayah yang sudah disabitkan. Menjatuhkan hukuman dan menganggap mereka guilty as charged juga bukanlah satu tindakan yang konsisten. Kita tidak wajar menjadi orang yang melaungkan keadilan jika kaum kerabat kita yang dituduh; sebaliknya pantas menjatuhkan hukuman jika orang lain yang dituduh. Pendek kata, cakap hendaklah serupa bikin.

Walau bagaimana berat tuduhan terhadap mereka, walau betapa tinggi kedudukan mereka, walau bagaimana benci kita dengan jenayah yang mereka dituduh itu; mereka hanya wajar dicabut nyawa atau disumbat ke penjara melalui proses undang-undang. Anything less than that, then we are again being inconsistent and practicing double standard for the umpteenth time. Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

MITIGASI KES SEKSYEN 39A(2) AKTA DADAH BERBAHAYA

ADA APA DENGAN REPRESENTASI

HUJAHAN RAYUAN SEKSYEN 39A(1) AKTA DADAH BERBAHAYA