Loyarberjurus

hanya untuk yang berjurus sahaja

Monday, July 27, 2009

TRAGEDI SEEKOR BABI DI PUTRAJAYA



Salam,

Penulis buku "Buat Duit Dengan Blog" ada mengingatkan penulis blog agar tidak menulis perkara peribadi untuk membuat duit melalui blog. Katanya, ia hanya mampu memberi kelegaan jiwa kepada penulis tetapi kurang diminati pembaca. Tapi saya bukan hendak membuat duit dan saya memang perlukan sesuatu untuk melegakan jiwa saya.

Kira2 3 jam lepas, saya terlibat dengan satu kemalangan di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya. Saya terlanggar seekor babi yang tiba2 memecut melintas jalan. Kereta viva sebelah saya berjaya mengelak tetapi saya bertembung dengan babi itu. Alhamdulilah saya berjaya mengawal kereta yang terbabas. Hasilnya; satu nyawa melayang (babi) dan satu kereta mengalami kecederaan hampir parah di depan.

Apa signifikannya tragedi berdarah ini? Bagi saya seorang individu muslim, ini satu rahmat dari Allah kepada saya. Mudah untuk kita menganggap yang negatif; kenapalah aku ikut jalan ni, kalaulah aku balik lambat sikit, berapa ribu lah nak baiki kereta aku, esok nak kena samak lagi dan macam2. Kita patut melihat yang "nasib baiknya" itu; mujurlah bawa kereta slow, mujurlah babi tu tak terlalu besar, mujurlah otak sempat fikir nak kawal kereta yang terbabas, mujurlah kereta viva tu tak "swerve" ke arah kereta aku dan macam2 lagi. Lantas seperti yang ibu saya nasihatkan melalui telefon tadi, sampai sahaja di rumah, terus mandi dan sembahyang serta sujud syukur.

Tak percaya ia berlaku di Putrajaya? Saya pun begitu, saya ingatkan orang atau ha alif nun ta wau mula2nya. Pihak polis maklumkan ini kes kedua berlaku minggu ini. Saksi di tempat kejadian Jimi Talib sempat membuat lawak yang babi itu melintas tak sabar2 nak komplen sesuatu kat pejabat gomen takut2 esok tak sempat! Tak ada papan tanda ke mengenai waktu pejabat gomen sampai pukul berapa? Bukan hari ni hari Ahad ke?

Apa yang saya dapati adalah betapa "swift" sekali tindakan pihak berwajib. Dalam masa 5 minit sahaja, pihak polis, Perbadanan Putrajaya malahan "panel" mekanik dah sampai. Nampaknya mereka mungkin tak mahu ada pemimpin negara yang "kemalu2an" esoknya akibat wujudnya bangkai babi di Putrajaya. Ini boleh jadi isu nasional! Dalam masa 10 minit babi juga telah berjaya diketepijalankan dan pihak polis senang hati sekali apabila saya beritahu yang saya tidak mahu membuat report. Mungkin mereka risau yang saya akan menyaman mana2 pihak. Ye lah ini bukannya Grik atau Jeli. Ini adalah PUTRAJAYA. Itu mereka belum tahu yang Jimi Talib adalah loyar tersohor yang baru keluar TV menyaman polis minggu lepas!

Begitulah hidup kita.Setiap sesuatu yang berlaku pasti ada pengajarannya pasti ada hikmahnya pasti ada isyaratnya, walaupun ia datang daripada seekor babi. Saya bersyukur dan berterima kasih atas pengalaman ini. Wassalam.

4 comments:

  1. woo..teghimo kasihlah tlg ngempen namo kawe...tunggu gapo lagi, beli keto hok baghu la boh, klu bulih hok tepoh babi lepah ni tok degih...

    ReplyDelete
  2. Pengalaman...kalau tidak tak tahu rasanya...

    ReplyDelete
  3. VLIP; demo memang berada di situ sejurus selepas kejadian, memahami perasaan kawe, cadangan tukar kereta dalam review kabinet

    ReplyDelete
  4. Pok Nik, ini pengalaman yang berbau

    ReplyDelete